55 km/h op zonne-energie

Ons zonnedek bestaat uit monokristallijne silicium cellen die 30% efficiënter zijn dan de gemiddelde zonnepanelen die op daken liggen. Met deze efficiëntie wordt 24% van de opgevangen zonne-energie omgezet in elektriciteit, waarmee we onder andere vooruit kunnen varen. Om de zonnecellen te beschermen tegen krassen en water, worden ze gelamineerd. Deze beschermende laag laminaat is slechts 0,15mm dik, wat ongeveer even dun is als een papiertje! Met 6 vierkante meter zonnedek van slechts 6 kg, produceren we genoeg energie om te varen. En hoe lichter de boot, hoe efficiënter en sneller we kunnen racen!

Ook ontwerpt het team Maximum Power Point Trackers (MPPT’s) om alle opgevangen zonne-energie zo efficiënt mogelijk om te zetten in elektriciteit, welke wordt opgeslagen in een 1.5 kWh batterij. Ter vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!

solar panel

55 km/h op zonne-energie

Ons zonnedek bestaat uit monokristallijne silicium cellen die 30% efficiënter zijn dan de gemiddelde zonnepanelen die op daken liggen. Met deze efficiëntie wordt 24% van de opgevangen zonne-energie omgezet in elektriciteit, waarmee we onder andere vooruit kunnen varen. Om de zonnecellen te beschermen tegen krassen en water, worden ze gelamineerd. Deze beschermende laag laminaat is slechts 0,15mm dik, wat ongeveer even dun is als een papiertje! Met 6 vierkante meter zonnedek van slechts 6 kg, produceren we genoeg energie om te varen. En hoe lichter de boot, hoe efficiënter en sneller we kunnen racen!

Ook ontwerpt het team Maximum Power Point Trackers (MPPT’s) om alle opgevangen zonne-energie zo efficiënt mogelijk om te zetten in elektriciteit, welke wordt opgeslagen in een 1.5 kWh batterij. Ter vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!

Slider

30x lichter dan een speedboot

Het doel van de boot is dat hij vliegt op draagvleugels en iedere kilo die meegesleept moet worden is extra weerstand. Daarom doen we er alles aan om de romp zo licht mogelijk te maken. Dit jaar weegt onze romp slechts 17 kg. Ter vergelijking; Een speedboot van dezelfde grootte is meer dan 30 keer zo zwaar.

Ook is het van belang dat de romp sterk is, want het is de fundering van de boot, waar vele subsystemen aan verbonden zijn. Daarom maken we de romp van carbon fiber (koolstofvezel): een licht en sterk materiaal. In een mal worden twee lagen koolstofvezel als een sandwich om een honingraatkern gelegd, wat 10 uur uithardt in een oven van 80 graden. Vervolgens wordt er een wrap rondom de romp geplakt, die de boot er niet alleen goed uit te laten zien, maar er ook voor zorgt voor dat de boot waterdicht is.

De romp is geoptimaliseerd voor vliegende conditie, wat terug te zien is in de aerodynamische vormgeving van de boot. De zogenaamde ‘lobes’ aan beide zijkanten van de boot bieden extra stabiliteit tijdens het vliegen.

Play
previous arrow
next arrow
Slider

30x lichter dan een speeboot

Het doel van de boot is dat hij vliegt op draagvleugels en iedere kilo die meegesleept moet worden is extra weerstand. Daarom doen we er alles aan om de romp zo licht mogelijk te maken. Dit jaar weegt onze romp slechts 17 kg. Ter vergelijking; Een speedboot van dezelfde grootte is meer dan 30 keer zo zwaar.

Ook is het van belang dat de romp sterk is, want het is de fundering van de boot, waar vele subsystemen aan verbonden zijn. Daarom maken we de romp van carbon fiber (koolstofvezel): een licht en sterk materiaal. In een mal worden twee lagen koolstofvezel als een sandwich om een honingraatkern gelegd, wat 10 uur uithardt in een oven van 80 graden. Vervolgens wordt er een wrap rondom de romp geplakt, die de boot er niet alleen goed uit te laten zien, maar er ook voor zorgt voor dat de boot waterdicht is.

De romp is geoptimaliseerd voor vliegende conditie, wat terug te zien is in de aerodynamische vormgeving van de boot. De zogenaamde ‘lobes’ aan beide zijkanten van de boot bieden extra stabiliteit tijdens het vliegen.

Aandrijving

De zonne-energie wordt uiteindelijk omgezet in voortstuwing onderwater. Dit doen we met een lichte motor ter grootte van een appel. Deze kleine motor heeft genoeg vermogen om onze boot te laten vliegen! .

Om de motor koel te houden lopen er koelingsbuizen doorheen, die met een diameter van 2,6 mm even dun zijn als een potloodpunt! De koelingsbuizen zijn gevuld met Nano vloeistof. Deze vloeistof heeft een hoge warmtegeleiding, dus kan snel warmte uitwisselen van warme componenten naar een koudwatercircuit.  

Wat onze boot speciaal maakt is dat de propeller omgekeerd zit. In tegenstelling tot het conventionele scheepsontwerp gebruiken we een pullschroef, omdat dit een meer turbulente stroming over de achterste draagvleugelboot oplevert, wat de prestaties verbetert.

Aandrijving

De zonne-energie wordt uiteindelijk omgezet in voortstuwing onderwater. Dit doen we met een lichte motor ter grootte van een appel. Deze kleine motor heeft genoeg vermogen om onze boot te laten vliegen! .

Om de motor koel te houden lopen er koelingsbuizen doorheen, die met een diameter van 2,6 mm even dun zijn als een potloodpunt! De koelingsbuizen zijn gevuld met Nano vloeistof. Deze vloeistof heeft een hoge warmtegeleiding, dus kan snel warmte uitwisselen van warme componenten naar een koudwatercircuit.  

Wat onze boot speciaal maakt is dat de propeller omgekeerd zit. In tegenstelling tot het conventionele scheepsontwerp gebruiken we een pullschroef, omdat dit een meer turbulente stroming over de achterste draagvleugelboot oplevert, wat de prestaties verbetert.

Play
previous arrow
next arrow
Slider

Een vliegende boot

Door de gelimiteerde hoeveelheid zonne-energie die we binnenkrijgen, zijn we genoodzaakt super efficiënt te varen. Onze draagvleugel techniek is daar een zeer belangrijk onderdeel van en deze techniek proberen we steeds weer verder te ontwikkelen. Net als bij een vliegtuig, zorgen de vleugels ervoor dat de romp van de boot boven het water vliegt. Door snelheid te maken, duwen de vleugels de zonneboot omhoog. Hierdoor vermindert de weerstand van de boot in het water enorm, waardoor we efficiënter, harder en langer kunnen varen. Dankzij de draagvleugels kan onze boot 55 km/h vliegen op de energie van een waterkoker!

Dit jaar doen we iets nieuws: we maken de draagvleugels van carbon fiber. Hierdoor kunnen we onze vleugels volledig zelf produceren. Dit geeft ons de vrijheid om meerdere vleugels voor onze boot te ontwikkelen. Zo kan onze boot in elke race element optimaal presteren.

Play
previous arrow
next arrow
Slider

Een vliegende boot

Door de gelimiteerde hoeveelheid zonne-energie die we binnenkrijgen, zijn we genoodzaakt super efficiënt te varen. Onze draagvleugel techniek is daar een zeer belangrijk onderdeel van en deze techniek proberen we steeds weer verder te ontwikkelen. Net als bij een vliegtuig, zorgen de vleugels ervoor dat de romp van de boot boven het water vliegt. Door snelheid te maken, duwen de vleugels de zonneboot omhoog. Hierdoor vermindert de weerstand van de boot in het water enorm, waardoor we efficiënter, harder en langer kunnen varen. Dankzij de draagvleugels kan onze boot 55 km/h vliegen op de energie van een waterkoker!

Dit jaar doen we iets nieuws: we maken de draagvleugels van carbon fiber. Hierdoor kunnen we onze vleugels volledig zelf produceren. Dit geeft ons de vrijheid om meerdere vleugels voor onze boot te ontwikkelen. Zo kan onze boot in elke race element optimaal presteren.

Een motor uit de ruimte

Tijdens het vliegen heeft de boot drie contactpunten met het water; dit zijn de vleugels die de romp volledig uit het water tillen. Om te zorgen dat de boot stabiel blijft vliegen hebben we een hoogtecontrolesysteem. Dit systeem meet constant de vaarhoogte en stuurt met deze informatie de draagvleugels aan. De voortdurend veranderende vaaromstandigheden tijdens de race vereisen dat we de hoek van de vleugels constant kunnen aanpassen.  

Met een EC motor worden de vleugels geroteerd om de juiste vlieghoogte te behouden. Deze motor wordt niet alleen in onze boot gebruikt, maar vliegt ook 400 kilometer boven de aarde in het International Space Station (ISS)! We gebruiken deze hightech motor omdat hij klein is, maar ook krachtig, betrouwbaar en extreem precies is. De motor kan micro-aanpassingen in ons aandrijvingssysteem met een nauwkeurigheid van 0,037 mm uitvoeren. Juist deze nauwkeurigheid is van belang bij het aansturen van de vleugels, want een rotatie van slechts enkele millimeters heeft grote invloed op het vaargedrag van de boot. 

height control below

Een motor uit de ruimte

Tijdens het vliegen heeft de boot drie contactpunten met het water; dit zijn de vleugels die de romp volledig uit het water tillen. Om te zorgen dat de boot stabiel blijft vliegen hebben we een hoogtecontrolesysteem. Dit systeem meet constant de vaarhoogte en stuurt met deze informatie de draagvleugels aan. De voortdurend veranderende vaaromstandigheden tijdens de race vereisen dat we de hoek van de vleugels constant kunnen aanpassen.  

Met een EC motor worden de vleugels geroteerd om de juiste vlieghoogte te behouden. Deze motor wordt niet alleen in onze boot gebruikt, maar vliegt ook 400 kilometer boven de aarde in het International Space Station (ISS)! We gebruiken deze hightech motor omdat hij klein is, maar ook krachtig, betrouwbaar en extreem precies is. De motor kan micro-aanpassingen in ons aandrijvingssysteem met een nauwkeurigheid van 0,037 mm uitvoeren. Juist deze nauwkeurigheid is van belang bij het aansturen van de vleugels, want een rotatie van slechts enkele millimeters heeft grote invloed op het vaargedrag van de boot. 

previous arrow
next arrow
Slider

Het brein van de boot

De software is het brein van onze zonneboot. Zonder deze software zou onze boot niet eens vooruit gaan. De software draait op kleine elektronische printplaten die we zelf ontwerpen en solderen. De software zorgt ervoor dat de systemen aan boord met elkaar kunnen communiceren via het CANbus-protocol. Het CANBUS-systeem is te vergelijken met een trein: het rijdt heen en weer door onze boot, pikt informatie op bij elke stop en levert deze informatie af bij andere haltes. Zo wordt de informatie van bijvoorbeeld de hoogtesensoren doorgegeven aan de motoren die de vleugels aansturen. 

Alle gegevens komen samen in de pilot interface. Dit jaar hebben we een nieuw element aan het stuurwiel toegevoegd: een klein schermpje. Hier kan de piloot alle informatie zien die nodig is om de race te winnen! 

MPPT yellow
Slider

Het brein van de boot

De software is het brein van onze zonneboot. Zonder deze software zou onze boot niet eens vooruit gaan. De software draait op kleine elektronische printplaten die we zelf ontwerpen en solderen. De software zorgt ervoor dat de systemen aan boord met elkaar kunnen communiceren via het CANbus-protocol. Het CANBUS-systeem is te vergelijken met een trein: het rijdt heen en weer door onze boot, pikt informatie op bij elke stop en levert deze informatie af bij andere haltes. Zo wordt de informatie van bijvoorbeeld de hoogtesensoren doorgegeven aan de motoren die de vleugels aansturen. 

Alle gegevens komen samen in de pilot interface. Dit jaar hebben we een nieuw element aan het stuurwiel toegevoegd: een klein schermpje. Hier kan de piloot alle informatie zien die nodig is om de race te winnen!