Wat is het TU Delft Solar Boat Team?

Het TU Delft Solar Boat Team is een van de Dreamteams van de TU Delft. Ons team bestaat uit 21 ambitieuze studenten van acht verschillende studierichtingen. In één jaar tijd doorlopen wij het proces van ontwerpen, produceren en tenslotte racen van een boot die vaart op groene energie. Ons team zet zich elk jaar volledig in om onze boot optimaal te laten presteren op spectaculaire races. Hier kunnen we alle toepassingen van onze geavanceerde technologieën laten zien.

Dit project geeft onze studenten de mogelijkheid om praktische ervaring op te doen en te leren hoe het is om in een multidisciplinair team samen te werken aan een ambitieus doel. Gedurende één jaar ontwikkelen zij zich op meerdere vlakken en doen vaardigheden op waar zij de rest van hun professionele carrière profijt van hebben. Met ons team leiden wij de toekomstige generatie ingenieurs op.

Waar we het voor doen

Met ons project willen wij samen met de maritieme sector werken aan een versnelling van de overgang naar groene energie. Er valt nog veel te winnen in deze sector en door samen met de maritieme wereld na te denken en te innoveren op het gebied van duurzaamheid dragen wij bij aan een betere en groenere toekomst. Want alleen samen kunnen we verandering teweeg brengen.

Hydro Motion

De laatste 15 jaar hebben onze boten met succes gevaren op de kracht van de zon. Dit betekent 15 jaar van duurzame innovatie en 15 jaar van het inspireren van de maritieme sector. Dit jaar hebben we een ambitieus nieuw plan. Wij, als het TU Delft Solar Boat Team 2021, willen de volgende grote stap zetten richting een groene maritieme industrie. We willen onbekende wateren verkennen en werken aan een project dat nog relevanter is.

Dit jaar bouwt ons team een boot die op waterstof vaart. We noemen dit project Hydro Motion. We schakelen over van het opwekken van energie met zonnepanelen naar het opslaan van energie op een groene manier. Waterstof is hiervoor ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme industrie inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart.

Met deze waterstofboot gaan we meedoen aan de open sea class van de wereldkampioenen komende zomer in Monaco. Hier kunnen we laten zien wat er echt mogelijk is met een kleine hoeveelheid groene energie. We zijn samen met ons hele team erg enthousiast over dit project.

Geschiedenis

0

Teams

zijn er geweest in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team

0

Boten

zijn er gebouwd in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team

In 2005 richtte een aantal Maritieme Techniek studenten het TU Delft Solar Boat Team op. Het jaar erna werd het winnen van de “Frisian Solar Challenge” als doel gesteld én behaald. In navolging van dit succes werd in 2008 een tweede Team opgericht dat een geheel nieuwe boot ontwierp. Hiermee was het Team in staat de toppositie te prolongeren.

Elke twee jaar werd er een volledig nieuwe boot ontworpen en gebouwd. Het jaar erna werd deze boot geüpgrade en geoptimaliseerd, waarbij het huidige team leerde van de fouten die het jaar daarvoor gemaakt waren. Sinds 2016 is er echter voor gekozen  om ieder jaar een geheel nieuwe boot te bouwen in plaats van de Solar Boat van het jaar er voor te optimaliseren.

Vanaf 2010 is de overstap naar draagvleugels gemaakt. Hiermee werd een compleet nieuwe manier van varen geïntroduceerd. De twee teams die volgden, maakten ook gebruik van draagvleugels maar waren helaas niet in staat om te winnen in de Dutch Solar Challenge.
Na vier jaar is het team een nieuwe weg in geslagen. De boot vaart op twee zogeheten strutten, T-vormige draagvleugels. Tijdens het varen komt de romp geheel uit het water, wat een spectaculair gezicht is. Met dit concept is in 2015 een snelheid van 51 km/u bereikt, een record binnen het Team. In 2016 werd dat record weer verbroken met een snelheid van 55 km/h.

In 2017 heeft het team een boot ontworpen met drie draagvleugels. De vleugels hadden naast het verlagen van de weerstand nu ook de functie om de stabiliteit en wendbaarheid van de boot te verbeteren.

De belangrijkste technische ontwikkeling die in de Solar Boat van 2018 is doorgevoerd is het dubbele stuursysteem. Doordat in de races elementen zaten waar efficiëntie en manoeuvreerbaarheid essentieel waren is er een systeem bedacht waarbij de piloot de voor- en achterstrut onafhankelijk kon bewegen. De grootste uitdagingen hierbij waren het zo compact mogelijk houden en het gebruiksgemak garanderen tijdens de race.

In 2019 ontwierp het team een zonneboot voor de open zee. Met deze boot werden ze wereldkampioen in de Offshore Class in Monaco.

Afgelopen jaar lag de efficiëntie op nummer één. Door het zonnedek te verkleinen en daarmee ook de romp, werd de weerstand enorm verlaagd. Hierdoor kon de 2020 boot varen op het vermogen van een waterkoker.

Dit jaar neemt het 2021 team een sprong in het diepe met ons project Hydro Motion. We schakelen over van het opwekken van energie met zonnepanelen naar het opslaan van energie op een groene manier. Dit jaar bouwen we een boot op waterstof. Om de potentie en de kracht van waterstof te laten zien zal onze boot op de wereldkampioenschappen op de open zee van Monaco racen.