Wat is het TU Delft Solar Boat Team?

Het TU Delft Solar Boat Team is een van de Dreamteams in de D:Dream Hall op de campus van de TU Delft. De naam van dit gebouw is een acroniem voor ‘Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines’. In de D:Dream Hall werken meerdere studententeams aan hun eigen innovatieve projecten. Ons team bestaat uit 26 ambitieuze studenten van tien verschillende faculteiten aan de TU Delft. In één jaar tijd doorlopen de studenten van ons team het proces van ontwerpen, produceren en tenslotte racen met onze zonneboot.

Dit project geeft onze studenten de mogelijkheid om praktische ervaring op te doen en te leren hoe het is om in een multidisciplinair team samen te werken aan een ambitieus doel. Gedurende één jaar ontwikkelen zij zich op meerdere vlakken en doen vaardigheden op waar zij de rest van hun professionele carrière profijt van hebben.

waar we het voor doen

Met dit project willen wij samen met de maritieme sector werken naar de volgende era in de scheepvaart: duurzaam varen.
Er valt nog veel te winnen in deze sector en door samen met de maritieme wereld na te denken en te innoveren op het gebied van duurzaamheid dragen wij bij aan een betere en groenere toekomst.

Geschiedenis

0

Teams

zijn er geweest in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team

0

Boten

zijn er gebouwd in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team

In 2005 richtte een aantal Maritieme Techniek studenten het TU Delft Solar Boat Team op. Het jaar erna werd het winnen van de “Frisian Solar Challenge” als doel gesteld én behaald. In navolging van dit succes werd in 2008 een tweede Team opgericht dat een geheel nieuwe boot ontwierp. Hiermee was het Team in staat de toppositie te prolongeren.

Elke twee jaar werd er een volledig nieuwe boot ontworpen en gebouwd. Het jaar erna werd deze boot geüpgrade en geoptimaliseerd, waarbij het huidige team leerde van de fouten die het jaar daarvoor gemaakt waren. Sinds 2016 is er echter voor gekozen  om ieder jaar een geheel nieuwe boot te bouwen in plaats van de Solar Boat van het jaar er voor te optimaliseren.

Vanaf 2010 is de overstap naar draagvleugels gemaakt. Hiermee werd een compleet nieuwe manier van varen geïntroduceerd. De twee teams die volgden, maakten ook gebruik van draagvleugels maar waren helaas niet in staat om te winnen in de Dutch Solar Challenge.
Na vier jaar is het team een nieuwe weg in geslagen. De boot vaart op twee zogeheten strutten, T-vormige draagvleugels. Tijdens het varen komt de romp geheel uit het water, wat een spectaculair gezicht is. Met dit concept is in 2015 een snelheid van 51 km/u bereikt, een record binnen het Team. In 2016 werd dat record weer verbroken met een snelheid van 55 km/h.

In 2017 heeft het team een boot ontworpen met drie draagvleugels. De vleugels hadden naast het verlagen van de weerstand nu ook de functie om de stabiliteit en wendbaarheid van de boot te verbeteren.

De belangrijkste technische ontwikkeling die in de Solar Boat van 2018 is doorgevoerd is het dubbele stuursysteem. Doordat in de races elementen zaten waar efficiëntie en manoeuvreerbaarheid essentieel waren is er een systeem bedacht waarbij de piloot de voor- en achterstrut onafhankelijk kon bewegen. De grootste uitdagingen hierbij waren het zo compact mogelijk houden en het gebruiksgemak garanderen tijdens de race.

In tegenstelling tot alle voorgaande jaren wordt de 2019 boot ontworpen voor de open zee. Dit zal er voor zorgen dat het ontwerp compleet anders zal zijn, meer informatie hierover kunt u vinden op onze challenge-pagina.