Hydro Motion
Al 15 jaar hebben onze boten met succes gevaren op de energie van de zon. Dit betekent 15 jaar van duurzame innovatie en 15 jaar van het inspireren van de maritieme sector. Vorig jaar is het team een nieuwe richting ingeslagen, het heeft de volgende grote stap gezet richting een duurzame maritieme sector. Het heeft onbekende wateren verkend en heeft gewerkt aan een nieuw project dat nog relevanter is; het Hydro Motion project. Het team heeft de eerste vliegende waterstofboot gemaakt.
We zijn overgeschakeld van het opwekken van energie met zonnepanelen naar het opslaan van groene energie. Waterstof is hiervoor ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme sector inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart.
Dit jaar gaan wij door met het Hydro Motion project. We gaan wederom een boot op waterstof ontwerpen, produceren, testen en racen.
Met deze waterstofboot gaan we meedoen aan de Open Sea class van de wereldkampioenen komende zomer in Monaco. Hier kunnen we laten zien wat er echt mogelijk is met groene energie. We zijn samen met ons hele team erg enthousiast over dit project!
Bent u benieuwd naar de eerste waterstofboot? Op deze pagina kunt u het model bekijken van het ontwerp van afgelopen jaar. De lay-out van de bedrukking is ter illustratie.
Waarom waterstof?
Met ons project Hydro Motion zetten we de volgende grote stap naar een duurzame toekomst en een groene maritieme industrie. Maar waarom gebruiken we nu juist waterstof om dit doel te bereiken? Of je nu gelooft in klimaatverandering of niet, de voorraad olie en gas zal onvermijdelijk op raken. We moeten andere benaderingen gebruiken als we naar een uitstootvrije toekomst willen.
Er zijn verschillende opties om groene energie op te wekken. Maar om de cirkel rond te maken is het essentieel dat we aandacht besteden aan de manier waarop we deze energie opslaan. Op dit moment zijn er twee hoofd opties als het gaat om de opslag van energie en de aandrijving van elektrisch vervoer: brandstofcellen of batterijen. De industrie zal het niet kunnen oplossen met alleen de batterijen, want de vraag naar lithium groeit sneller dan het aanbod kan voldoen.
Daarom concentreren wij ons dit jaar op de opslag van groene energie. Dat kan in batterijen, zoals hiervoor genoemd, maar een andere goede oplossing is waterstof. Het gebruik van waterstof als energiebron heeft het voordeel dat het geen koolstofoxide produceert en een schone brandstof is. Bovendien heeft het een energiedichtheid die 235 keer hoger is dan die van lithium-ion batterijen en is het zeer licht in gewicht vergeleken met batterijen. Dit betekent dat energie compacter kan worden opgeslagen, wat een enorm voordeel is.
Als wij met onze boot laten zien wat er mogelijk is, kunnen we de potentie van waterstof bewijzen. Door samen te werken met de maritieme industrie zelf kunnen we inspireren tot verandering. We zijn allemaal deel van het probleem, wat betekent dat we ook allemaal deel van de oplossing kunnen zijn. Alleen door samen te werken kunnen we de uitdaging van verandering aangaan!