Race updates

Programma

8 Juli, 2:30 pm 
Manoeuvrability Challenge

9 Juli, 9.00 am
16 Nautical Mile Coastal Race

10 Juli, 10.00 am
Endurance challenge

ONS DOELWereldkampioen worden in de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge, door de endurance challenge te winnen!

De race

Wij doen mee aan de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge. Deze wedstrijd verwelkomt studenten en professionals van over de hele wereld om te racen met duurzame boten.

Om te winnen, moeten we de hoogste score halen over in totaal drie wedstrijdonderdelen: wendbaarheid, sprint en uithoudingsvermogen. Om zo relevant mogelijk te zijn voor de maritieme industrie, focussen we op het uithoudingsvermogen. We moeten de grootste afstand binnen 6 uur afleggen. Een grote uitdaging, dus het is essentieel dat onze boot super efficiënt vaart.

Dagelijkse updates

DAG 1 – 8 juli

Vandaag was het tijd voor de eerste wedstrijd! Bij de wendbaarheidsrace hebben we de vereiste 5 manoeuvres uitgevoerd: aan bakboord en stuurboord aanleggen, een draai van 360 graden maken, achteruit tussen twee kades varen en een lijn aan een boei vastpakken. We gebruikten 100 gram waterstof en zetten een tijd neer van 8 minuten 44 seconden! Dit was helaas niet de snelste tijd in de competitie. Maar we zijn trots op de prestatie van het team in de manoeuvreerbaarheidsrace met onze waterstofboot die eigenlijk ontworpen is voor de endurance race. Deze zal aanstaande zaterdag plaatsvinden!

We hebben vanmiddag ook vliegtesten gedaan tijdens de Sea Trials. We zijn erin geslaagd om een korte tijd stabiel te vliegen. De golven waren veel hoger dan we in Nederland gewend zijn, dus op basis van de test konden we wat aanpassingen doen aan de gains van het hoogteregelingssysteem om stabieler te kunnen vliegen tijdens de races. 

DAG 2  – 9 juli

Na een goede start van de 16 Nautical Mile coastal race werd het een heftige tweede racedag. Onze boot is helaas zwaar beschadigd geraakt, doordat deze hard op het water is geklapt tijdens de race. Vervolgens kon de boot niet meer varen door een probleem met de zogenaamde wizard box: dit is een belangrijk elektronica onderdeel dat de spanning regelt. Het is nog onduidelijk waardoor dit gebeurde. De drie bestuurders zijn volgens de standaard veiligheidsprotocollen geëvacueerd naar de veiligheidsboten. De boot is daarna terug gesleept naar de haven.

Het was een harde klap voor ons team, we zijn geschrokken maar na een goede teamvergadering zijn we hard aan de slag gegaan om de oorzaak en schade van de situatie te onderzoeken. We bekijken momenteel of een reparatie mogelijk is. Als dit elektrische systeem te repareren is, steken onze teamleden de handen uit de mouwen om de boot klaar te maken voor de race morgen! Wij willen heel graag de lange afstandsrace varen! Morgen maken we met het hele team de beslissing of boot veilig en werkend het water op kan. Veiligheid blijft altijd prioriteit!

DAG 3 – 10 juli

Gisteravond hebben we met het hele team hard gewerkt om het probleem met de wizard box op te sporen en te verhelpen. Deze box is een van de meest complexe elektrische systemen in onze boot. Helaas hadden we op dit moment niet de middelen om de boot hier in Monaco te repareren en konden we daarom niet meer meedoen aan de wereldkampioenschappen.

Ons team is erg teleurgesteld en we voelen ons erg verdrietig dat we de race niet kunnen varen, maar we hebben elkaars steun en trots overschaduwt alle verdriet. Als team zijn we erg veerkrachtig. Ondanks dat we de race niet kunnen varen, staan we hier in Monaco als een geweldig sterk team. Samen hebben we met ons project Hydro Motion ‘s werelds eerste vliegende waterstofboot gecreëerd. We hebben meer bewezen dan ooit werd verwacht. We zijn erg trots op ons team, de vliegende waterstofboot en bedanken iedereen die heeft bijgedragen aan deze prestatie.

Trots, teleurgesteld en samen als één team: ons nooit te vergeten avontuur op de wereldkampioenschappen in Monaco. Beleef het zelf met deze video.